סוגי המיסים המרכזיים על רכבים בישראל: בישראל מוטלים מיסים ותקורות כספיות על כלי רכב, המשפיעים הן על עלות הקנייה של רכב חדש והן על ההוצאות השוטפות של בעלי הרכב
- מס קנייה על רכבים חדשים זהו המס העיקרי המייקר את מחיר הרכב החדש. שיעור מס הקנייה לרכב בנזין רגיל עומד על כ-83% ממחיר הרכב לפני מס, מה שמכפיל כמעט את המחיר לצרכן. רכבים "ירוקים" זוכים להטבות מס במסגרת "נוסחת המיסוי הירוק", אך נוסחה זו מתעדכנת מעת לעת. בינואר 2024 עודכן חישוב המס הירוק, מה שצפוי לגרום להתייקרות של כ-2%-3% במחירי מכוניות חדשות, בעיקר ההיברידיות והחסכוניות. רכבים מזהמים יותר לא הושפעו מהעדכון, אך רכבים בעלי פליטות נמוכות איבדו חלק מההנחות שהיו נהוגות במסגרת מיסוי ירוק.
- מע״מ (מס ערך מוסף) מס עקיף בשיעור 17% המוטל על רוב המוצרים והשירותים, כולל רכבים. המע״מ חל הן על רכישת רכב חדש והן על עסקאות יד שנייה המתבצעות על ידי עוסק מורשה. עם זאת, במכירת רכב משומש על-ידי סוחר (עוסק מורשה), המע״מ מחושב רק על הרווח – ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הקנייה של הרכב – ולא על מחיר המכירה כולו. כלומר, סוחר רכב הרוכש רכב משומש מאדם פרטי ומוכר אותו ברווח, חייב במע״מ רק על מרכיב הרווח בעסקה, בהתאם לתקנות מס ערך מוסף. חריג לכך הוא מצב בו הרכב נרכש מעוסק שהיה זכאי לקזז מע״מ (כגון ייבואן או חברת ליסינג שיכולה לנכות מס תשומות) – במקרה כזה, במכירה תחול חבות מע״מ על מחיר המכירה המלא.
- אגרת רישוי שנתית תשלום שנתי חובה עבור רישוי הרכב (ה"טסט" השנתי). סכום האגרה משתנה לפי סוג הרכב, משקלו ונפח המנוע. רוב המכוניות הפרטיות משלמות אגרה בטווח של מאות שקלים ועד כמה אלפי שקלים בשנה. למשל, בשנת 2025 חלה עלייה חדה באגרת הרישוי לרכב חשמלי: במקום אגרה מוזלת של 426 ₪ כפי שהיה נהוג בעבר, בעל רכב חשמלי משלם מעתה בין כ-1,800 ל-5,000 ₪ בשנה (תלוי במשקל/סוג הרכב). מדובר בביטול ההטבה לרכב חשמלי שהייתה קיימת עד 2024, וכעת בעלי רכבים חשמליים נושאים בעלות רישוי דומה לזו של רכב
- מס בלו על הדלק זהו בלו (מס עקיף) המוטל על בנזין וסולר, המשפיע על עלויות התדלוק לכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. מס הבלו מהווה כיום כ-47% ממחיר ליטר בנזין בישראל, ובכך הוא מקור משמעותי להכנסות המדינה. רכבים חשמליים, כמובן, פטורים מתשלום בלו (כיוון שאינם מתדלקים בנזין), דבר שמעורר דאגה באוצר מפני אובדן הכנסות עתידי ככל שיותר נהגים יעברו לחשמל.
עדכוני מיסוי ורגולציה אחרונים: בשנתיים האחרונות התבצעו מספר שינויים במדיניות המיסוי שמשפיעים על הענף
- מיסוי רכבים חשמליים לאור הגידול המשמעותי במסירות רכבים חשמליים (כ-150 אלף רכבים חשמליים נוסעים בכבישי ישראל נכון לסוף 2024, המהווים כ-3% מצי הרכב), המדינה מתאימה את המדיניות הפיסקלית. מס הקנייה על רכב חשמלי עלה בשנת 2023 מ-10% ל-35%, והיה מתוכנן לזנק ל-83% (בדומה לרכב בנזין) ב-2024. בעקבות החלטת משרד האוצר, הוחלט לבלום את העלייה החדה, ובפועל מס הקנייה על רכב חשמלי עלה "רק" ל-45% החל מינואר 2024. צעד זה נועד לאזן בין עידוד מעבר לכלי רכב נקיים לבין שמירת הכנסות המדינה ממסים. עם זאת, מתווה המס הירוק המקורי שפג בסוף 2023 הותיר חוסר ודאות, ובעתיד ייתכן שינוי נוסף במיסוי הרכבים החשמליים עם הגידול בנתח השוק שלהם.
- מס נסועה מתוכנן: כדי לפצות על אובדן ההכנסות מבלו דלק בשל המעבר לחשמל, מתכנן משרד האוצר להטיל "מס נסועה" (מיילג' – מס לפי נסיעה) על רכבים חשמליים החל משנת 2026. לפי התכנון הנוכחי, המס יהיה בסך 15 אגורות לכל קילומטר נסועה, צמוד למדד, ויחול על רכבים חשמליים (שאינם משלמים בלו). מס הנסועה נכלל בטיוטת חוק ההסדרים וצפוי להשוות את הנטל בין נהגי בנזין לנהגי חשמל מבחינת "מס על האנרגיה" להנעת הרכב. סוחרי רכב יצטרכו להביא בחשבון עלות זו בעת הערכת אטרקטיביות של רכבים חשמליים עבור לקוחותיהם.
- הטבות מס ומדיניות סביבתית: לצד העלאות מס, הממשלה גם שוקלת צעדים לעידוד רכישה של כלי רכב פחות מזהמים. למשל, הטבות מס מופחת (או מענקים) לרכבים היברידיים נטענים וחשמליים במשך תקופה מוגבלת. למרות זאת, המגמה הכללית היא של צמצום הדרגתי בהטבות: הטבת מס הקנייה לרכב היברידי כבר קוצצה בשנים האחרונות (מס הקנייה על היברידיות עלה מ-30% בעבר לכ-50% כיום), וגם ההטבה לרכב חשמלי כאמור מצטמצמת. סוחרי רכב צריכים להתעדכן תדיר בהחלטות כאלו, שכן הן משפיעות על הביקוש לדגמי רכב שונים ועל המלאי שכדאי להחזיק.
השפעת המיסוי על סוחרי הרכב: המיסוי הגבוה בישראל מייקר את מחירי הרכבים, מקטין לעיתים את היקף העסקאות ויוצר שוק שבו לצרכנים חשוב מאוד הערך מול המחיר. עבור סוחר רכב, משמעות הדברים היא שיש צורך בתמחור מדויק ובניית מלאי באופן מושכל
- שינויים במיסוי (כגון עליית מס על חשמליים או עדכון נוסחת המס הירוק) עשויים לגרום לתנודות בביקוש. לדוגמה, ההכרזה על העלאת מס הקנייה על חשמליים הניעה רבים להזדרז ולרכוש רכב חשמלי לפני התאריך הקובע, וייתכן שלאחר העלייה הביקוש יתמתן מעט.
- מחירי רכב גבוהים עקב מיסוי משמעותם שלצרכן הפוטנציאלי לעיתים אין יכולת לרכוש רכב חדש יקר, והוא יפנה לחלופות כמו רכבי יד שנייה או רכישת רכב "0 ק"מ" בהנחה. הדבר פותח הזדמנויות לסוחרי רכב יד שנייה, אך גם מגביר תחרות.
- בנוסף, מיסוי גבוה על רכב חדש משפיע גם על ירידת הערך של הרכב המשומש. אם מחיר רכב חדש עולה (בשל מיסוי), שוק היד השנייה עשוי "להחזיק מחיר" טוב יותר. בשנים 2021–2022 אף נוצר מצב ייחודי שבו רכבים משומשים מבוקשים נמכרו במחירים קרובים למחירון או אף מעליו, תופעה חריגה שנגרמה בשל מחסור ברכבים חדשים ועליות מחירים כלליות.
סיכום
סוחר רכב מצליח בישראל חייב יד על הדופק בכל הנוגע למיסוי בענף. הבנה מעמיקה של מבנה המס – מסי קנייה, מע"מ, אגרות למיניהן ומסי דלק – והיכרות עם השינויים האחרונים, תאפשרו להתנהל בחוכמה. יש לתמחר נכון עסקאות ולתכנן את המלאי והמכירות בהתאם למדיניות המס, שכן החלטות הממשלה משפיעות במישרין על כוחות השוק.
כדי לנווט בעולם המיסוי המורכב, רצוי להיעזר בכלים טכנולוגיים ותוכנות ייעודיות. שימוש במערכת ניהול מתקדמת כמו EasyList יכול לעזור לסוחרי רכב לעקוב אחר עלויות, לנהל את ספרי העסקאות ולהתאים את אסטרטגיית הרכישה והמכירה לשינויים במיסוי בצורה אופטימלית – וכך לשמור על רווחיות ויתרון תחרותי.
איזה מס הכי משפיע על מחיר רכב חדש בישראל?
מס הקנייה הוא המרכיב המשמעותי ביותר המשפיע על מחיר רכבים חדשים בישראל. שיעורו עבור רכבי בנזין רגילים מגיע עד 83%, ולצידו חל גם מע״מ בגובה 17%. יחד, מסים אלו מייקרים מאוד את המכונית לצרכן הסופי.
כיצד מחושב המע״מ בעסקאות רכב יד שנייה בסוכנויות?
בעסקאות מכירת רכב משומש על-ידי סוחר (עוסק מורשה), המע״מ חל רק על מרכיב הרווח בעסקה, ולא על מחיר הרכב כולו. כלומר, אם סוחר קנה רכב ב-80,000 ₪ ומכר ב-90,000 ₪, המע״מ (17%) יחושב על הפער של 10,000 ₪ בלבד. זאת בהנחה שהרכב נקנה מגורם שלא היה זכאי לקזז מע״מ (למשל אדם פרטי). הסדר זה נועד למנוע כפל מס על רכב שכבר שולם עליו מס בידי הבעלים המקורי.
איך סוחר רכב יכול להתעדכן בכל השינויים במיסוי?
חשוב לעקוב אחר פרסומי משרד האוצר, רשות המיסים וכלי התקשורת הכלכליים לגבי שינויים צפויים. למשל, עדכוני חוק ההסדרים, הכרזות על שינויי מס קנייה או אגרות וכד'. בנוסף, ניתן להיעזר ביועצי מס או רואי חשבון הבקיאים בענף הרכב. מומלץ גם להשתמש בתוכנות ניהול עסק שמטמיעות עדכוני חקיקה – כמו EasyList – כך שהמערכת תתריע על שינויי תעריפים ותסייע בתמחור בהתאם.